Juoksijan flow, eli milloin suorituksesta tulee mielentila

Jokainen juoksua harrastavan tunteja on varmasti kuullut käsitteen ”juoksijan flow”. Flow on kuin kestävyysjuoksijan graalin malja, jonka tavoittelu antaa syvemmän merkityksen jokaiselle kestävyystreenille.

Myyttinen flow tarkoittaa varmasti monelle juoksijalle erilaisia asioita – flow’n syvin olemus on kai kuitenkin tila, milloin juoksu ei tunnu urheilusuoritukselta vaan jalat vievät kuin itsestään ja mieli leijuu vapaasti juoksusta nauttien.

 Yhden kokopitkän ja useita puolikkaita maratoneja juosseena olen saavuttanut tuon myyttisen tilan useaan otteeseen. Entisenä juoksuaddiktina, nykyisenä sunnuntailenkkeilijänä suurin toiveeni on taas päästä sellaiseen juoksurutiiniin, missä flow-tila syntyy.

Lenkkimaisema kuin mielentila
Lenkkimaisema ja mielentila

Pohjimmiltaan flow-tilassa on kyse endorfiineista, jotka toimivat morfiinin lailla lievittäen kipua ja levittäen hyvän olon tunnetta. KuntoPlus kertoi artikkelissaan, Bonnin yliopiston tutkimuksesta, missä flow-tila pystyttiin mittaamaan. Flow-tilassa juoksijan mielihyväkeskus on selkeästi aktivoitunut ja endorfiinitasot koholla.

Juosijan flow lienee suurimpia syitä, mikä minut ajoi lenkille uudestaan ja uudestaan, hakkaamaan tossua asfalttiin ja hiekkatiehen. Muistan sen kutinan tunteen vatsanpohjassa jo heti lenkin alkuvaiheessa kun kuuntelin lenkkarin rytmikästä iskua katuun ja hymyilin itsekseni pelkästään siitä ajatuksesta, millaiseen fiilikseen suoritus tulisi parhaimmillaan päättymään.

Omalta kohdaltani flow-tila liittyy juoksun rytmiin, parhaimmillaan monotoninen liike alkaa viedä melkein kuin transsiin ja jalat alkavat kulkea automaattisesti. Juoksun vaatima fyysinen efortti unohtuu ja ajatukset alkavat harhailla muissa asioissa. Parhaimmillaan juoksussa on siis melkein meditatiivinen puoli. Hyvän lenkin jälkeen olo on euforinen ja itsetyytyväisyys on huipussaan.

Lenkkejäkin tosin oli erilaisia ja sen ennustaminen, millainen juoksukokemuksesta on tulossa on melkein mahdotonta. Muistan lenkkejä, joista jo heti tiesi että juoksu tulee rullaamaan ja myös niitä, mitkä tuomitsi heti alussa huonoiksi lenkeiksi mutta jotka osoittautuivatkin hurmiollisiksi kokemuksiksi. Ja sitten tietysti on niitä turhauttavimpia lenkkejä, jotka eivät vaan ota kulkeakseen.

Vertaisinkin lenkkiä kirjanlukukokemukseen, tuleva juoni on aina tuntematon ja puoliväliin saakka junnaava kirja saattaa loppua kohden osoittautua erinomaiseksi. Siksi olen useimmiten tahkonnut loppuun saakka epätoivoisen raskaaltakin tuntuvia pitkiä lenkkejä.

Omalla kohdallani fakta on se, että lenkin pitää olla riittävän pitkä, jotta hyvä vire pääsee syntymään, olen mitannut että keston pitää olla vähintään tunti ja matkan minimissään 10 kilometriä. Lisäksi hyvän flow’n syntymiseen auttavat riittävä energiansaanti ennen lenkkiä ja tietysti myös hyvät keliolosuhteet – kasvoihin vihmova vesisade saattaa merkittävästi vähentää mielihyvää…

Äärimmäinen esimerkki flow-tilasta minulla on Amsterdamin maratonilta. Muistan ensimmäisen 20 kilometrin jälkeen miettineeni että pitäisikö lisätä rakkolaastarit jalkoihin mutta unohdin kuitenkin asian. Loppuvaiheessa jalkani tuntuivat jo puisilta pökkelöiltä mutta saavutin kuitenkin loppukirin ja tihrustin itkua kun positiiviset ja vahvat tunteen jylläsivät mielessä ihmisten kannustaessa radan varrella. Fyysinen totuus paljastui kun saavutin maalin ja pysähdyin. Jalat olivatkin yhtäkkiä melkein kävelykelvottomat ja varpaat olivat hiertyneet verille. Juostessa en kuitenkaan tuntenut kipua, ilmeisesti endorfiinien ansiosta.

Nykyiselle sunnuntailenkkeilijä-minälleni tällaiset äärikokemukset tuntuvat juuri nyt kaukaisilta. Tavoitteenani olkoonkin siis siirtyä pikkuhiljaa kestävyyslenkkeihin, joissa endorfiinipöllyt ovat mahdollisia. Suurempia haasteita katsottakoon tuonnempana.

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s